Lanţurile, sunt elementele de legătură dintre navă şi ancoră, fiind confecţionate dintr-un număr de inele metalice de forma unei elipse, numite zale. Zalele pot fi cu pod şi fără pod (o punte transversală dispusă la mijlocul zalei ce are rolul de a mări rezistenţa lanţului, nepermiţând alungirea zalei la tracţiune).
Lanţul unei ancore se caracterizează prin calibru şi lungime.
-- calibrul lanţului-diametrul unei zale măsurat în dreptul podului sau la mijlocul zalei;
-- lungimea lanţului-se exprimă în metrii sau chei de lanţ (bucăţi de lanţ cu lungimea de 25m până la 27,5m);
-- cheile de lanţ se leagă între ele prin chei de împreunare (za demontabilă, cheie patent sau Kenter);
-- de ancoră legarea se face printr-o cheie vârtej (cu ţâţână) şi o za mai mare fără pod-za terminală;
-- la corpul navei (în puţul lanţului) se leagă prin dispozitivul de decuplare a lanţului (un cârlig, cioc de papagal), care poate fi manevrat din puţul lanţului sau de pe punte.
Pentru a se şti câte chei de lanţ se lasă la apă, acestea se vor marca după mai multe procedee:
Prin piturare cu pitură albă:
-- cheia nr. 1- nu are nici un semn
-- cheia nr. 2 - are prima za de după cheia de împreunare piturată în alb;
-- cheia nr. 3 - are primele două zale de după cheia de împreunare piturate în alb.
Prin inele de sârmă pe pod:
-- cheia nr. 1- nu are nici un semn;
-- cheia nr. 2 - are un inel de sârmă pe prima za de după cheia de împreunare;
-- cheia nr. 3 - are un inel de sârmă pe prima za şi două inele de pe a doua za.
Prin codul culorilor:
-- cheia nr. 1- se piturează cu roşu cheia de împreunare dintre prima şi a doua cheie de lanţ;
-- cheia nr. 2 - se piturează cu alb cheia de împreunare dintre a doua şi a treia cheie de lanţ;
-- cheia nr. 3 - se piturează cu albastru cheia de împreunare dintre a treia şi a patra cheie de lanţ.
Toate zalele din ultima cheie care ies pe punte se piturează în roşu, iar zalele care nu ies pe punte în negru.
Numărul de chei de lanţ cu care este dotată o navă, variază cu deplasamentul navei şi cu misiunea pe care o are de îndeplinit. O navă cu propulsie mecanică de cca. 2000 tdw deplasament are în general 7-8 chei de lanţ, pentru fiecare ancoră. Un velier de acelaşi deplasament are de obicei 10-11 chei pentru fiecare ancoră. La navele mari creşte, fără a trece de obicei de 14 chei pentru fiecare ancoră.
6 comentarii:
de ce un bord are mai multe chei de lant decat celalalt?
pentru a facilita aruncarea ancorei pe rau/fluviu. acolo se arunca ambele ancore, impotriva curentului si in "Y"
Scuze pentru comentariu dar, navig de 20 de ani și niciodată nu am întâlnit marcate cheile de lanț asa cum reiese din acest articol
Ba da (apă+frecare+erodare)
Ești tâmpit?
Deci un lanț complet ce lungime are ??
Trimiteți un comentariu