Powered By Blogger

vineri, 25 aprilie 2008

Navigaţie Meteorologică - Navigaţia pentru evitarea furtunilor

Într-un voiaj de durată medie (de la o săptămână la o lună) este imposibil de evitat toate perturbaţiile meteo marine; chiar dacă nava evită centrul unei perturbaţii, nu poate evita toată zona asociată sistemului frontal. Folosirea previziunilor pe termen lung şi a tuturor informaţiilor meteoroloice disponibile pentru evitarea furtunilor este o adevarată ‘’artă’’ ce poate fi utilizată având vaste cunoştinţe atat de navigaţie cât şi de meteorologie. Exemplul ce urmează ilustrează utilizarea unei rute meteorologice într-un voiaj de lungă durată ce foloseşte previziunile asupra mişcărilor centrilor perturbatori ce se aşteaptă a fi întâlniţi.
Ne imaginăm o furtună semistaţionară şi o serie de depresiuni din emisfera nordică. O navă ce se deplasează spre vest între două puncte A şi B. Mare din prova, dezlănţuită şi persistentă, e prevazută la sud şi sud-vest de centrul furtunii şi mare din prova moderată este prevăzută la sud şi sud-vest de centrul celei de-a doua depresiuni. Pentru a evita marea din prova, se va efectua o schimbare notabilă de traseu trecând la nord de centrul furtunii; această nouă rută urmată de navă poate să treacă la nord de centrul furtunii; această nouă rută poate să treacă la nord chiar şi de a doua furtună.
Referindu-se la aceeiaşi figură, atunci cand deplasarea depresiunilor este prevăzută în direcţia nord-est, nu suntem în siguranţă urmând traseul nordic, dar este în schimb prudent şi avantajos să alegem o rută ce trece mult mai la sud. De-a lungul acestei rute vom întâlni persistente vânturi din prova, dar avem în acelaşi timp posibilitatea să evităm daunele produse de marea dezlănţuită.
O viteză redusă, consecinţă a condiţiilor meteo marine nefavorabile ce pot fi întâlnite, va face ca nava, echipajul şi încărcătura să fie obligate să suporte condiţiile nefavorabile pentru o perioadă mai lungă de timp. Obiectivul rutei meteorologice şi al planificării pentru evitarea furtunilor este acela de a face orice schimbare de drum necesar, din timp şi de amploare suficientă astfel încât să fie evitată în totalitate marea potrivnică; e posibil să se efectueze astfel un drum mai lung, dar dacă viteza poate fi menţinută, pot exista doar mici intârzieri.

Niciun comentariu: