Aceste rute sunt trasate în baza datelor medii ale unui mare număr de informaţii relative la o lungă perioadă de timp.
Ele sunt extrase din anumite publicaţii ca: Pilot Charts, Routing Charts, Ocean Passages for the World şi altele.
Rutele climatice sau sezoniere sunt utile pentru navigaţie, chiar dacă nu întotdeauna coincid cu traiectoria cea mai convenabilă, necesitând în unele cazuri prelungiri suplimentare ale drumului, duratei marşului.
Criteriile generale ce stau la baza trasării rutelor climatice, ţin cont de: extensia limitelor gheţarilor polari, poziţia medie a anticiclonilor oceanici, traiectoriile principalelor furtuni extratropicale, curenţi oceanici şi zonele cu ceaţă, înălţimea medie a valurilor. Pe lângă acestea mai depind şi de caracteristicile navei, făcându-se distincţie între cele de putere mare (full powered ship) şi cele de putere mică (low powered ship).
Scopul principal al rutelor climatice este acela de evitare a furtunilor mai întinse. De aceea în emisfera nordică se urmează rute septentrionale (nordice) vara, şi meridionale iarna.
Mărirea distanţei parcurse urmând rutele climatice este adesea notabilă, până la 25% în plus pentru anumite rute, şi nu e întotdeauna justificată funcţie de rezultatele obţinute. Pe de altă parte, examinarea unor situaţii meteo a demonstrat că nu întotdeauna rutele climatice sunt scutite de intemperii. Mai convenabile sunt deci rutele sezoniere în zonele ecuatoriale, unde există condiţii meteo marine mai regulate, cu excepţia ciclonilor tropicali. În acest caz nava înfruntă mai ales curenţi şi vânturi constante, ca alizeele, sau periodici, ca musonii.
Rutele climatice reprezintă un prim pas în planificarea traversadei. Sunt cu atât mai importante cu cât zona respectivă este deservită mai puţin de servicii de prognoză meteo.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu