luni, 9 februarie 2009

Turbinele

O turbină este o masina de forţă care transformă energia primară a unui fluid în energie mecanica obţinută la cupla, prin intermediul unui rotor prevăzut cu palete.

O turbină este formată din:

-- Stator, în care energia primară este transformată în energie cinetică, statorul poate lipsi.

-- Rotor, format dintr-unul sau mai multe discuri echipate cu palete, discuri fixate pe un arbore, cu care se rotesc solidar. Paletele preiau din energia cinetică a fluidulu, respectiv şi din energia primară a fluidului, transferând această energie discului şi arborelui.

In ceea ce urmeaza voi trata doar turbinele termice care se pot clasifica in:

--Turbine cu gaze

--Turbina cu abur

Turbinele cu gaze

O turbină cu gaze este o turbină termică, care utilizează căderea de entalpie a unui gaz sau a unui amestec de gaze pentru a produce prin intermediul unor palete care se rotesc în jurul unui ax a unei cantităţi de energie mecanică disponibilă la cupla turbinei. Turbina cu gaze mai este cunoscută şi sub denumirea de instalaţie de turbină cu gaze .
Din punct de vedere termodinamic o turbină cu gaze funcţionează destul de asemănător cu motorul unui automobil. Aerul din atmosferă este admis într-un compresor cu palete, unde este comprimat, urmează introducerea unui combustibil, aprinderea şi arderea lui într-o cameră de ardere. Gazele de ardere se destind într-o turbină, care extrage din ele lucrul mecanic, iar apoi sunt evacuate în atmosferă. Procesul este continuu, iar piesele execută doar mişcări de rotaţie, ceea ce pentru o putere dată conduce la o masă totală a instalaţiei mai mică. Ca urmare, turbinele cu gaze s-au dezvoltat în special ca motoare de aviaţie, însă îşi găsesc aplicaţii în multe alte domenii, unul dintre cele mai moderne fiind termocentralele cu cicluri combinate abur-gaz.
Datorită raportului excelent putere/greutate si posibilităţilor de pornire rapidă, caracteristici de exploatare sigure, turbinele cu gaze sunt folosite şi la acţionarea navelor rapide .Turbinele cu gaz sunt dominante în propulsia navelor militare (distrugătoare, fregate, crucişătoare, nave hidrofoil, nave SWATH) dar se constată o tendinţă de amplasare a acestor maşini de propulsie şi pe navele tip “fast ferries”.
Turbinele cu gaze au fost folosite şi la acţionarea navelor rapide. Exemple de astfel de nave au fost în Anglia vedetele MGB 2009 şi fregatele Type 81, în Suedia vedetele torpiloare din clasa 6 Spica, acţionate de turbine Proteus 1282 fabricate de Bristol Siddeley , în Finlanda corvetele din clasa Turunmaa, acţionate de turbine Rolls-Royce Olympus TMB3, în Canada distrugătoarele port-elicopter din clasa Canadian Iroquois, iar în SUA cuterele din clasa Hamilton ale U.S Coast Guard.

Niciun comentariu: