sâmbătă, 1 decembrie 2007

Catargul

Catargul (sau arbore) este o coloană masivă de lemn sau de metal, fixată de carlinga centrală a navei, în poziţie verticală sau uşor înclinată spre pupa, având rolul să susţină: la veliere - vergile şi velele; la navele cu maşini - bigile de încărcare, antenele radio şi de radiolocaţie, instalaţia de semnalizare optică şi luminile de drum.
În general, velierele sunt prevăzute cu 2 - 5 arbori de lemn sau de metal, iar navele cu maşini sunt prevăzute cu doi arbori de metal.
La velierele mari, arborii sunt formaţi din următoarele piese îmbinate rigid: coloană de arbore, arbore gabier şi arboret.
La velierele mici, arborii sunt formaţi din două bucăţi: coloană de arbore şi arboret, iar ambarcaţiunile au în general arborii dintr-o singură bucată.
Navele comerciale moderne au arbori-portal, formaţi din câte două coloane dispuse în borduri în acelaşi plan transversal, pe care sunt articulate bigile; peste fiecare pereche de coloane este fixată o grindă ce susţine în mijlocul ei gabia şi un arboret. Unele nave comerciale au arborii rabatabili sau telescopici; acest sistem le permite trecerea pe sub poduri de înălţime mică.
La velierele cu 3 arbori, aceştia sunt denumiţi astfel începînd de la prova: trinchet, arbore mare şi artimon.
La velierele cu 4 arbori, denumirile sunt următoarele: trinchet, arbore prova, arbore pupa şi artimon.
La velierele cu 5 arbori, denumirea acestora este următoarea: trinchet, arbore prova, arbore mare, arbore pupa şi artimon.
Totalitatea arborilor unui velier, împreună cu vergile acestora, formează arborada.
Pentru fixarea catargelor (arborilor), pe navă este construit un etambreu de arbore.
Pe arbore se construieşte o platformă de arbore, care este o punte îngustă circulară, montată în jurul unui arbore la înălţimea locului unde sunt fixate bigile de coloana arborelui. La unele nave această platformă serveşte ca suport pentru vinciuri.

Niciun comentariu: