marți, 5 februarie 2008

Ambarcaţiuni

Ambarcaţiunea este un mijloc plutitor de dimensiuni mici, capabil să se deplaseze sub efectul unui mijloc de propulsie (rame, vele, motor, manele), destinat pentru pregătirea marinărească a echipajelor, pentru salvarea echipajelor sau pentru transport persoane, materiale, etc.
Ambarcaţiunile, la bordul navelor se numerotează de la prova la pupa, numerele fără soţ în tribord, iar cele cu soţ în babord. La ambarcaţiunile ce se construiesc pentru tribordul navei, dopul de scurgere al apei se amplasează în dreapta chilei, iar cele din babord în stânga chilei.

Clasificarea ambarcaţiunilor

Ambarcaţiunile se clasifică astfel:
1. Ambarcaţiuni de serviciu:
a) barcazuri de 14-20 rame;
b) ambarcaţiuni de 4+1;6+1;8+1;10+1;
c) baleniere de 5 la 7 rame;
d) pui de 2 la 4 rame;
e) ambarcaţiuni cu motor;
f) şalupe.
2. După sistemul de propulsie:
a) ambarcaţiuni cu rame;
b) ambarcaţiuni cu vele;
c) ambarcaţiuni cu rame şi vele;
d) ambarcaţiuni cu motor;
e) ambarcaţiuni cu motor şi vele;
f) ambarcaţiuni cu propulsie mecanică (acţionată de manele).

3. După forma operei moarte:
a) ambarcaţiuni cu pupa tăiată;
b) ambarcaţiuni cu pupa ascuţită (baleniere).

4. După forma operei vii:
a) ambarcaţiuni cu opera vie rotundă;
b) ambarcaţiuni cu opera vie în formă de V;
c) ambarcaţiuni cu redan;
d) ambarcaţiuni cu fundul plat;
e) ambarcaţiuni cu lest şi coaste în formă de S;
f) ambarcaţiuni cu opera vie mixtă, apare prove în V iar spre pupa rotundă;

5. După materialul de construcţie:
b) din lemn;
c) din metal;
d) mixte (din lemn şi metal);
e) din mase plastice;
f) din cauciuc.

6. După sistemul de construcţie:
a) latin;
b) suprapus;
c) diagonal;
d) caravelelor (latin exterior şi diagonal interior);
e) cusăturilor (latin cu cusături).

Niciun comentariu: