joi, 1 noiembrie 2007

De la A la Z

Primele barci erau facute din ,,hartie,,. Egiptenii din Antichitate faceau plute acum aproape cinci mii de ani. Ei legau impreuna manunchiuri de trestii de papirus, care cresteau pe malurile fluviului Nil si care erau destul de usoare ca sa pluteasca. Acestea erau folositoare si la fabricarea altor lucruri, ca, de pilda, a franghiilor si a primelor foite pe care se scria. O corabie greceasca avea nevoie de 170 de vaslasi. In largul marii,aerul din panze impingea vasele de razboi grecesti. Oamenii de pe o trirema isi crutau puterile pentru lupta. Apoi vasleau cu viteza cea mai mare spre inamic. Berbecele de bronz de la prora putea sa faca o gaura in vasul dusmanului si sa-l scufunde. Vasele grecesti aveau ,,un ochi atoatevazator,, la prora. Unele barci pescaresti au si azi un ochi zugravit pe ele ca purtator de noroc. In zilele noastre, cele mai renumite ,,formatii de opt,, sunt cele ale Universitatilor Oxford si Cambridge. Ele se intrec in fiecare an pe Tamisa, la Londra. Carmaciul sta la pupa si striga indrumari pentru vaslasi. Vikingii isi ardeau corabiile. Trupurile neinsufletite ale luptatorilor erau depuse pe vasele lor lungi, cu arme, imbracaminte si hrana. Vasului i se dadea foc si era impins catre mare. Vikingii credeau ca spiritele lor navigau catre o noua viata, alaturi de zei. Galiotele olandeze, datorita pescajului putin adanc, navigau de-a lungul coastelor sau in apele interioare. Datorita navelor lor rezistente la calatorii pe mare, corsarii si negustorii vikingi ajungeau pana in America (Vinland) la vestsi in Rusia si in Constantinopol la est si sud. Vasele lor lungi erau folosite in razboi si in misiunile de prada. Pentru comert, vikingii si-au construit vase mai late numite knorr. Lumea Noua a fost descoperita de corabii. Pe la 1400, exploratorii au ridicat panzele unor corabii numite caravele. Cristofor Columb,cautand o cale catre India, a descopeirt America. El a numit insulele in care a ajuns Indiile de Vest. Pe la mijlocul secolului XVIII-lea, doua inventii au facut posibila stabilirea pozitiei unei nave. Marinarii foloseau sextantul cu care masurau inaltimea soarelui sau a stelelor pentru a afla latitudinea. Cronometrul era un ceas exact; folosit impreuna cu sextantul ii ajuta pe marinari sa calculeze longitudinea. In jurul anilor 1100, chinezii au descoperit busola. Acul era dintr-un minereu de fier cu proprietati magnetice. Mayflower a navigat dinAnglia apre America in 1620. Familiile de la bord ,nemultumite de viata lor, sperau sa traiasca mai bine in Lumea Noua. Unele transatlantice moderne recurg din nou la forta panzelor. Ele pot sa-si opreasca motoarele ca sa economiseasca combustibil si sa reduca poluarea. Iahturile sunt vase folosite pentru calatorii de placere si pentru competitii. Cele mai vestite curse sunt Cursa Whitbread in jurul lumii si Cupa Americii. Un nod inseamna 1,85 km/h. Navigatorii din vechime legau o pluta de o franghie cu noduri la distante egale. Aruncau pluta in mare si socoteau cate noduri se desfasurau in mare in timpul necesar unei clepsidre ca sa se goleasca. Forta aerului impingea corabiile. Cu vantul in panze, un velier precum Cutty Sark putea naviga cu o viteza de 17 noduri impins de curentii din aer. Aceasta nava comerciala avea 34 de panze si transporta o incarcatura de ceai din China spre Londra in o suta de zile.Unele vase au roti. Primele vapoare au folosit forta aburilor pentru actionarea rotilor cu zbaturi. In timp ce rotile se rasucesc, zbaturile imping apa si pun vasul in miscare. Vapoarele cu zbaturi functioneaza bine pe raurile late. Nava Great Eastern a lui Isambard Brunel avea de toate.Lansata in 1858 ,era echipata cu motor cu aburi, panze, roti cu zbaturi si o elice.Cuirasatul a fost prima nava blindata.Prima lupta intre cuirasate a fost in 1862 in timpul Razboiului Civil American.Nici nava Monitor,nici nava Merrimack nu a iesit, in mod clar ,invingatoare.Nava americana USS Constitution avea carena din arama. Metalul proteja coca vasului de crustaceele care ataca lemnul. De asemenea impiedica cresterea vegetatiei, reducand astfel rezistenta ambarcatiei la forta apei. Unele vase de razboi sunt facute din plastic. Zgomotul motoarelor sau atractia magnetica exercitata de invelisul navei poate declansa explozia minelor. Maturatoarele de mine indeparteaza minele din adancul marii. Aceste vase au motoare silentioase si unele dintre ele au coca nemagnetica facuta din plastic. Unele vase se scufunda intentionat. Submarinele si submersibilele sunt proiectate sa se scufunde. Submarinele sunt folosite ca sa urmareasca dusmanii fara a fi vazute. Submersibilele sunt mult mai mici si se folosesc pentru exploatoarea adancurilor. In 1986, Alvin a fost folosit pentru exploatarea epavei Titanicului, la o adncime de 3000 metri pe fundul marii. Turtle a fost construit in 1776. Inauntru nu era loc decat pentru o persoana care rotea elicele cu mana. Cele mai mari si cele mai rapide submarine sunt cele sase Taifunuri rusesti care functioneaza cu energie nucleara. Aceste nave pot atinge 40 de noduri. Submarine militare traverseza permanent oceanele pentru asigurarea pacii.Unele vase sunt ca niste aeroporturi. Portavioane gigantice pot transporta mai mult de 60 de avioane de lupta o data! Puntea este o mini pista de decolare. Cel mai mare construit vreodata este Jahre Viking, un supertanc petrolier. Lung cat patru terenuri de fotbal, cantareste mai mult de cat o mie de avioane Jumbo pline de pasageri. Un spargator de gheata patrunde prin marea inghetata ca sa taie o cale pentru vasele ce vin in urma sa. Alte vase, ca portavioanele, spargatoarele de gheata si anumite submarine sunt actionate cu energie nucleare. Energia nucleara le ingaduie pe mare perioade foarte lungi fara sa aiba nevoie sa se aprovizioneze cu combustibil. Barcile de salvare ies de obicei pe mare in situatii de urgenta, dar pot avea si ele probleme. Daca un val urias rastoarna barca, rezervoare speciale de plutire o intorc iar cu fata in sus aproape imediat. O nava-far este ca un far plutitor cu o baliza care poate fi vazuta de la aproximativ 40 km. Ea ramane ancorata intr-un loc primejdios ca sa avertizeze alte vase. Transatlanticul Titanic era socotit un vas care nu se putea scufunda. Dezastrul a aparut atunci cand s-a lovit de un ghetar in primul lui voiaj si s-a scufundat. Garzile de coasta australiene folosesc barci speciale cu vasle ca sa patruleze plajele in cautarea inotatorilor surprinsi de valurile inalte. Este greu de spus daca un vas cu aripi e o ambarcatie sau un avion! La viteza mare, coca lui se ridica la doi metri deasupra suprafetei apei. Cu varfurile ridicate in sus aripile creeaza un gol de aer pe care vasul navigheaza cu susrinta. Un vas planor pluteste pe o perna de aer aflat sub ,,pulpanalui,,. Fiindca nu taie apa, poate intrece cele mai multe vase. Cataramele au doua coci. Partea scufundata in apa fiind mai redusa, ele sunt mai rapide decat vasele obisnuite. Avand ca drept sprijin, sunt mai stabile pe marea agitata. Un nou iaht cu doua coci Goss Chalenger, construit pentru Cursa Anului 2000, este destinat sa bata recordul mondial.

Niciun comentariu: