vineri, 2 noiembrie 2007

Navlul

Executarea transporturilor are loc în schimbul unui tarif - navlu. Atât în contractele cu nave de linie cât si în contractele de navlosire, navlul este prevazut prin inserarea Cuantumul navlurilor difera în functie de raportul cerere si oferta prin conventia dintre parti. La navele tramp, elementele care determina navlul sunt:
-- distanţa de parcurs
-- viteza de transport
-- clasificarea navelor
-- normele de încărcare
-- regimul de lucru în port
-- gradul de înzestrare al navei cu mijlooace proprii de încărcare si descărcare
-- nivelul taxelor portuare si altor taxe ce urmeaza sa le plateasca armatorul
-- prezenţa navei la o data fixă pentru încărcare sub rezerva plăţii de penalităţi pentru întârziere.
Lumpus freight (navlu global) - suma plătită pe întreaga capacitate a navei pentru marfa încărcata, indiferent de volumul real al acesteia. În stabilirea navlurilor se obişnuieşte să se prevadă şi suportarea cheltuielilor ocazionate de încărcare/descărcare, prin precizarea următoarelor clauze:
1. clauze free in and out când navlositorul suportă cheltuielile pentru încărcare şi descărcare;
2. clauze free in and out stowage când navlositorul suportă pe lângă cheltuielile pentru încărcare şi descărcare şi cheltuielile de stivuire;
3. clauze free in când navlositorul suportă cheltuielile cu încărcarea, iar armatorul cheltuielile ocazionate de descărcare;
4. clauze gross terms când armatorul suportă cheltuielile de încărcare şi descărcare.
Determinarea cuantumului navlului se face în funcţie de felul contractului privind:
-- timpul cât nu stă la dispoziţia navlositorului;
-- numărul călătoriilor efectuate;
-- felul şi cantitatea mărfurilor;
-- numărul şi greutatea declarată a coletelor.
Neîncărcarea navei cu întreaga cantitate de marfă prevazută, dacă nu este din culpa companiei de navigaţie, nu duce la diminuarea navlului prevăzut, dar se scad cheltuielile cu încărcarea/descărcarea mărfurilor care nu au mai fost încărcate. Încărcarea unei cantităţi mai mari de marfă decât cea prevazută, atrage obligarea navlositorului la plata navlului şi pentru plusul de marfă încărcată. Renunţarea la călătorie şi la încărcătura făcută prin declaraţia de către navlositor, duce la reducerea navlului la 50% din cel convenit (navlul are caracter de despăgubire chiar dacp armatorul a găsit un alt navlositor). Dacă nu declară renunţarea, navlositorul plăteşte navlul întreg. Când contractul este încheiat dus-întors, navlul se plăteşte în întregime chiar dacă la întoarcere nava nu a fost încărcată complet, iar dacă nava suferă întârzieri din cauza navlositorului, acesta va plăti şi despăgubiri. Dacă armatorul prezintă la încărcare o altă navă cu o altă capacitate decât cea convenită, (de exemplu mai mică), armatorul va plăti despăgubiri navlositorului. Retragerea mărfurilor de la transportor după începerea călătoriei, nu influenţează cuantumul navlului, care va fi plătit în întregime, inclusiv cheltuielile de încărcare şi descărcare. În transportul cu nave de linie, navlul nu se mai stabileşte conform celor de mai sus, ci prin negocierea dintre armator şi navlositor. Armatorul stabileşte în mod unilateral tariful, ţinând cont de raportul dintre cerere şi ofertă.

3 comentarii:

Anonim spunea...

super tare site`u ...sper sa mai vi cu articole...ca la cat de cizma sunt eu in domeniu aici vad ca am ce invata :) sa ne traiesti

Anonim spunea...

pai doar un termen?
sau esti la inceput?

Anonim spunea...

Interesant, nou si captivant, dar..
am tot cautat informatii despre nodurile marine si daca pe blogul tau nu am gasit m-am gandit (gasind in alta parte) sa postez si aici ca poate mai vrea careva sa stie. Oricum, succes cu blogul si ne asteptam sa gasim muulte informatii aici.
Nod - Unitate de măsură pentru viteza navelor, egală cu viteza unei nave care se deplasează cu o milă marină (1852 m) pe oră. – Lat. nodus.